Kanske är det här med ”Om” lite i värsta laget på en blogg som bara, endast och helt uteslutande handlar om mina tankar och funderingar, men jag är ju inte den som är den, utan tycker att alla borde få en större bit Kaka. Så, mer Kaka åt alla:

Ida heter jag om du frågar familjen, Sudden heter jag om du frågar kompisar och kompisars föräldrar, Dutten heter jag om du frågar Sockerapas mormor. Jag är äldre än jag ser ut, och pratar ofta och gärna om hur det är ”nu när man inte är 20 längre”.

Jag är born and raised på Hammarö, men är nu iskall Karlstadsbo. Lever och frodas här med en karl och en liten Drutt som kom till världen i slutet av september 2011. Skriver i princip inget om Druttan här, men vill man läsa om henne så får man hojta till så får man troligtvis lösenordet till den låsta Druttbloggen.

Jag har varit fullärd bloggare i några år, men kan fortfarande publicera ogenomlästa, felstavade inlägg utan att blinka. Jag är dessutom en jävel på att vicka på näsan och strike an Elvisläpp. Jag gillar bearnaisesås, jordgubbar och doften av nyklippt gräs, men jag gillar varken clowner, tomtar eller senap.

När jag inte bloggar så pluggar jag till förskolelärare vid Karlstads Universitet, och när jag inte pluggar så dricker jag öl, breakedansar (alternativt discodansar) och sjunger Allsång, Lips eller karaoke. Alla ska vara med, hellre än bra, är parollen i mitt hem, och det brukar locka fram toner ur de mest inbitna, tystlåtna nördarna som hittat till min soffa!

Nu äre stekta ägget kokt

Ägg, detta livets bröd och orsak till mången kväljning och nomnomnom-moment.

I morse skulle Lina visa hur det skulle gå till när man kokar ägg. I vanliga fall (dvs varje morgon) brukar jag koka mitt lilla ägg i ca 15 minuter och det blir perfekt hårdkokt. Lina övertygade mig om att är alldeles för lång koktid, och skulle visa att det minsann gick att få ett lika perfekt ägg på 9,5 min. Sagt och gjort, Lina kokade mitt ägg. När jag skivade upp det var det nästan löskokt. Sådär mittimellan liksom. Jag åt och grät medan Lina tittade argt, och lite skyldigt på.

På praktiken ramlade jag in mitt i frukosten där den stora diskussionen handlade om ägg som den ena personalen kokat för kort tid, och de hade blivit löskokta. Den andra personalen kastade i äggen i vattnet igen och kokade hysteriskt. Barnen undrade vart äggen tog vägen, och väntade snällt medan tajmern tickade.

Senare på kvällen nu så tänkte jag götta mig med en macka med stekt ägg på. Jag verkligen älskar stekt ägg men har på senare år inte kunnat steka något vidare, utan överlåtit det åt den som stått närmast, pretty much. Men ikväll gjorde jag slag i saken minsann! Och det blev helkasst!


Hur äter ni helst era ägg?
Hur länge kokar ni äggen till perfektion?
Hur fan steker man ägg?

Kommentarer

Postat av: anna f

men shit vad länge ni kokar äggen! Mina ägg som jag kokar i 7-8 minuter blir hårdkokta^^

2010-11-09 @ 22:47:52
Postat av: Lisa

Ja, det där med dina ägg är verkligen skumt. Jag säger som föregående talare, om jag kokar mina ägg 7-8 minuter så är de riktigt hårda.



Jag vill ha mina ägg fasta, men lite lösa i mitten. Brukar koka dem ca 5 minuter så blir de bra. Om jag ska äta dem kalla så är det godast med hårdkokta så då kokar jag ca 7 minuter.



Steka ägg är jag skitdålig på.

2010-11-09 @ 22:52:55
Postat av: Erik

Det har alltid varit tjat om äggtider i denna familjen. Kan ni inte ha en battle once and for all till jul?



Jag äter mina ägg råa för att vara säker på att de inte är hårdkokta.

2010-11-10 @ 00:49:26
URL: http://eriknow.com
Postat av: Evy

haha kunde inte låta bli att skratta/garva åt ditt inlägg Ida! haha det lät bara så kul.. du är ju bara vör rolig "hur faan steker man ägg" haha xD det ä ju inte alls svårt..



å ska ja svara på en av dina frågor så svarar jag:



1. ja äter mitt löskokt för det gillar ja bäst.. hatar hårdkokt ja hehe



2.ja ska ja ha löskokt så kokar ja iallafall i 5min för att få ägget perfekt ^^



3. som sagt lilla Ida! :D man kläcker ju bara i ägget i stekpannan å steker.. inge mer mä det lixom.. å vill man ha vändstekt så vänder man ju på det såklart hehe! ;)

visste inte att du var så kass på att steka isåfall hehe ;D

2010-11-10 @ 03:40:37
URL: http://mybloggnotyours.blogg.se/
Postat av: Linda

för att det ska bli bra när du steker ägg gäller det att du värmt upp pannan ordentligt innan du kläcker i det i den. :)



Jag tror 9,5 minutaren är precis som jag vill ha mina ägg btw, lite mitt i mellan.

2010-11-10 @ 07:07:56
URL: http://livinis.blogg.se/
Postat av: hogie

Ägg smakar hönröv. Ät dem inte!

2010-11-10 @ 11:29:09
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Angelika

Regel är 7-8 minuter för hårdkokta och 5 för löskokta... fast det beror på.. om ni lägger i dom i kallt vatten eller varmt kokande vatten... om ni lägger i kallt tycker jag 15 minuter låter bra...

Här hemma hatar alla, utan henrik, så gulan slängs tyvärr.. för det är den som är nyttigast...



Steka ägg... lite smör, lite olja i pannan, stek ej för hög värme men ej för låg... spräck gulan för bästa ägg, tycker jag många vill inte det, viktigast se till att ha en bra panna o stekspade. lycka till ;)

2010-11-10 @ 13:02:20
URL: http://maximusochanthea.blogg.se/
Postat av: Angelika

Det med pojk och flick önskelista, det är underligt för vi har gjort allt så tea o max får leka med vad dom vill, men ändå drar sig barn till pojk och flickgrejer.. coolt tycker jag



2010-11-10 @ 13:09:33
URL: http://maximusochanthea.blogg.se/
Postat av: Kaka

Shit pommes vilka äggkungar jag känner!



Jag börjar räkna mina 15 minuter från det att vattnet kokar, fast jag har i ägget direkt och låter det ligga å mysa medan vattnet kokar upp.



7-8 minuter? Shit mina spisar är väl störda på något sätt då, för det blir INTE hårdkokt!



Men när jag steker ägg så fastnar ägget i pannan och blir äggröra :( Jag får väl ligga i hårdträning då.



hogie: du kan va en hönröv!

2010-11-10 @ 14:05:47
URL: http://simkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

hits