Kanske är det här med ”Om” lite i värsta laget på en blogg som bara, endast och helt uteslutande handlar om mina tankar och funderingar, men jag är ju inte den som är den, utan tycker att alla borde få en större bit Kaka. Så, mer Kaka åt alla:

Ida heter jag om du frågar familjen, Sudden heter jag om du frågar kompisar och kompisars föräldrar, Dutten heter jag om du frågar Sockerapas mormor. Jag är äldre än jag ser ut, och pratar ofta och gärna om hur det är ”nu när man inte är 20 längre”.

Jag är born and raised på Hammarö, men är nu iskall Karlstadsbo. Lever och frodas här med en karl och en liten Drutt som kom till världen i slutet av september 2011. Skriver i princip inget om Druttan här, men vill man läsa om henne så får man hojta till så får man troligtvis lösenordet till den låsta Druttbloggen.

Jag har varit fullärd bloggare i några år, men kan fortfarande publicera ogenomlästa, felstavade inlägg utan att blinka. Jag är dessutom en jävel på att vicka på näsan och strike an Elvisläpp. Jag gillar bearnaisesås, jordgubbar och doften av nyklippt gräs, men jag gillar varken clowner, tomtar eller senap.

När jag inte bloggar så pluggar jag till förskolelärare vid Karlstads Universitet, och när jag inte pluggar så dricker jag öl, breakedansar (alternativt discodansar) och sjunger Allsång, Lips eller karaoke. Alla ska vara med, hellre än bra, är parollen i mitt hem, och det brukar locka fram toner ur de mest inbitna, tystlåtna nördarna som hittat till min soffa!

Å, Gud, nej.

Imorgon tar jag steget ut i det fria. Utan iblandning av Gud, Jesus eller kyrkoskatter.

Har ju tänkt på det länge, men det har liksom aldrig blivit av. Jag delar inte kyrkans åsikter, och har inga planer på att t.ex. framtida barn ska döpas i kyrklig regi. Var på dop för några veckor sedan, och jag kände att jag inte alls skulle vilja att mitt barn ska få vatten på huvudet medan en präst pratar om att vi alla är Guds söner och Jesu bröder, amen. Dop är förresten ingen juridisk sak, utan en ren religiös cermoni, vilket inte samklingar med det jag står för och tycker. Då har jag hellre någon egen namncermoni, om det nu ska vara något. Även om jag helst är utan det med, så är jag inte omöjlig.

Att gifta sig är något jag kan tänka mig i framtiden, men inte i kyrkan, det får hellre vara borgligt så man kan vara på någon vacker plats och slippa höra om Gud eller något annat kristet. Man kan förresten gifta sig i kyrkan även om båda parterna är icke-medlemmar, men man kan inte kräva det, man har inte rätt till det. Varför man nu skulle vilja det, om man gått ur?

Kommentarer

Postat av: Lisa

Jag gick ur för några år sedan, men har velat lite fram och tillbaka om jag ska gå med igen. Jag delar inte den kristna tron, men jag tycker att kyrkan gör mycket fint och jag vill gärna bevara kyrkbyggnaderna. Så jag funderar på att gå med igen för att bidra med lite skattemedel till kyrkan ändå... å andra sidan känns det fel när jag inte är religiös... Jag velar nog vidare några år till :)

2011-09-07 @ 17:19:50
Postat av: Ida

Lisa: Det är ju smidigt att både gå med och gå ur, tur det iallafall, att det inte är massa krångel.

2011-09-07 @ 17:20:51
URL: http://simkaka.blogg.se/
Postat av: Erik

Jag har också gått ur. Shit vilka hedningar vi är.

2011-09-07 @ 22:12:07
URL: http://erikjansson.net
Postat av: Lisa

Det hade inte våra förfäder gillat alls, frälsningssoldater och djupt troende som de var.

2011-09-08 @ 08:54:33
Postat av: Ida

Lisa: Jasså va de? Det var väl visserligen alla förr i tiden? ^^

2011-09-08 @ 10:11:26
URL: http://simkaka.blogg.se/
Postat av: Lisa

Farmors föräldrar var frälsningssoldater och farmors mamma kom från en familj där alla var djupt religiösa.



Farmors morfar gick visserligen också ur Svenska kyrkan, men bara för att ansluta sig till baptisterna istället och han var mycket noga med sin tro.



Farmors mormor kom från en familj där, om man följer linjerna bakåt, de varit präster i många hundra år.

2011-09-08 @ 11:31:27
Postat av: Evy

hehe morsan gifte sig på en båt -94 hon! :D hehe det kan man snacka om anorlunda(eftersom morsan gillar sjön å vara på båtar så ville hon ha det så hehe) fast hon ä ju inte fortfarande gift det tog slut för fleeeera år sen..



svar på din fråga i min blogg om salladen:

ja asså..om ja minte minns fel så stog det 10,90 kg så.. det beror väll på vad mkt eller lite man har i. Ja plockade såpass igår(ondsag) att det kostade ca 70kr.. men det ä så mkt olika gôtt att plocka där så ja tycker verkligen du ska prova =)

2011-09-08 @ 12:22:00
URL: http://mybloggnotyours.bloggplatsen.se
Postat av: Kristin

Grattis Ida! Välkommen som nybliven ateist :)

2011-09-08 @ 22:41:09
URL: http://raaff.org
Postat av: Ida

Tack du Kreten! Har du också gått ur?

2011-09-09 @ 09:30:17
URL: http://simkaka.blogg.se/
Postat av: hogie

När jag bloggade om hur illa det är med dop fick jag hotmejl från svenska kyrkan. Kanske inte hotmejl... men jag kände mig hotad. Ja. Hotmejl. Akta dig!

2011-09-09 @ 10:19:53
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Ida

hogie: W00t!? Nästan så jag hoppas jag får ngt sånt jag med ;D Va skrev dom?

2011-09-09 @ 16:29:37
URL: http://simkaka.blogg.se/
Postat av: hogie

Jag minns inte riktigt och den mejlen har blivit hackad så jag kommer inte åt det heller. Är lite sur för det. Men det stod typ att jag inte borde attackera andras tro på det sättet och att jag borde kontakta kyrkan och prata med dem om det.



Det var inte ens så att jag attackerade någon. Det var mer... ifrågasättande om jag inte minns fel.

2011-09-12 @ 13:13:22
URL: http://hogieskill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

hits