Kanske är det här med ”Om” lite i värsta laget på en blogg som bara, endast och helt uteslutande handlar om mina tankar och funderingar, men jag är ju inte den som är den, utan tycker att alla borde få en större bit Kaka. Så, mer Kaka åt alla:

Ida heter jag om du frågar familjen, Sudden heter jag om du frågar kompisar och kompisars föräldrar, Dutten heter jag om du frågar Sockerapas mormor. Jag är äldre än jag ser ut, och pratar ofta och gärna om hur det är ”nu när man inte är 20 längre”.

Jag är born and raised på Hammarö, men är nu iskall Karlstadsbo. Lever och frodas här med en karl och en liten Drutt som kom till världen i slutet av september 2011. Skriver i princip inget om Druttan här, men vill man läsa om henne så får man hojta till så får man troligtvis lösenordet till den låsta Druttbloggen.

Jag har varit fullärd bloggare i några år, men kan fortfarande publicera ogenomlästa, felstavade inlägg utan att blinka. Jag är dessutom en jävel på att vicka på näsan och strike an Elvisläpp. Jag gillar bearnaisesås, jordgubbar och doften av nyklippt gräs, men jag gillar varken clowner, tomtar eller senap.

När jag inte bloggar så pluggar jag till förskolelärare vid Karlstads Universitet, och när jag inte pluggar så dricker jag öl, breakedansar (alternativt discodansar) och sjunger Allsång, Lips eller karaoke. Alla ska vara med, hellre än bra, är parollen i mitt hem, och det brukar locka fram toner ur de mest inbitna, tystlåtna nördarna som hittat till min soffa!

J. Hugo

I början av året avlade Jonas ett nyårslöfte om att vara nykter i ett år, och även inte äta godis. Mina argument har stått som spön i backen om varför detta är en totalt värdelös idé.
1. Du är ung, lev livet för fan, njut medan du kan!
2. Man mår antagligen bättre av att göra det man vill, inte sitta där och va jättechokladsugen (eller vad det kan vara) utan att ge efter.
3. Bättre och dricka lite mindre då, än att avstå helt

Inga starka argument, men jag kunde ändå inte förstå. I lördags höll både jag och mamma, och alla andra på tillställningen på och argumentera mot detta löfte. Dagen efter satt jag och mamma och funderade på frågan : varför är det så provocerande när någon inte dricker? Det är ju jättebra att inte dricka. Jättebra att inte äta godis. Tänk om löftet hade vart att han skulle sluta röka (om han hade börjat), då hade ingen sagt ett ord. Men alkohol, no no, det KAN man inte vara utan! Vi kom inte fram till något annat än att börja stödja löftet och heja på istället för att trycka ner.

Så- you go girl! Skitbra initiativ! Din kropp kommer ju fan må jättebra i april/dec, vilket du väljer!

Kommer natulrigtvis inte se ner, eller tycka något negativt om du beslutar att ta ett glas smornoff, lite mintu och sådant på någon fest, haha. Ville bara säga att jag tycker det är ett bra löfte, som jag själv inte kommer avlägga innan jag blir gravid, då jag måste va utan öl länge, länge. (Haha, ja jag låter som jag dricker mycket, men nej det gör jag inte. Har tagit en öl varje lördag hela januari, utom en gång då jag drack 2. Sen tog jag 5 i lördags. Tycker inte det mycket.)

Kommentarer

Postat av: Räv

Trodde det skulle vara något värre än så om mig faktiskt ;)

2009-02-10 @ 10:57:35
URL: http://fuchs.blogg.se/
Postat av: Kaka

Nejsh såklart inte, va skulle det vara?

2009-02-10 @ 10:59:01
URL: http://simkaka.blogg.se/
Postat av: Räv

Jag har många skelett i min garderob :D så det finns att plocka av.

2009-02-10 @ 11:38:20
URL: http://fuchs.blogg.se/
Postat av: apan

jo men det är ju sant, provocerande när någon inte dricker, och den enda vettiga anledningen är väl att man inte vill bli lämnad med några vittnen, någon som minns hur jävla dräggfull och dryg man var i helgen. det är väl ett flockbeteende kanske?

2009-02-10 @ 12:55:53
URL: http://sugarmonkey.blogg.se/
Postat av: Lisa

Det där är så sant. De flesta blir provocerade av folk som inte dricker. Jag brukade vara en av dem, på samma sätt som jag störde mig på folk som gick på olika dieter hit och dit. Men efter att ha tänkt mycket på det så har jag kommit fram till att om någon försöker göra någonting för att må bättre, varför i hela helvete ska man inte stötta dem fullt ut då?! Jag kan ju dricka lika mycket/äta lika mycket godis/whatever ändå. Deras beslut påverkar inte mig (och skulle det göra det så är det antagligen till det bättre ändå).



Att sitta och försöka övertala någon att bryta mot sitt löfte/mål är ju bara elakt. Faktiskt. Personen har ju tagit ett beslut som han tror kommer få honom att må bättre, så varför inte stötta helhjärtat istället för att få honom att bryta löftet till sig själv, vilket antagligen kommer få honom att må ännu sämre?

2009-02-10 @ 13:17:44
URL: http://www.silverpoppel.com
Postat av: Lisa igen

Jag blev så inne i det här nu så jag måste argumentara mot dina argument.



1. Du är ung, lev livet för fan, njut medan du kan!

JAG TYCKER ATT DET ÄR OROVÄCKANDE ATT MAN TYCKER ATT AVSTÅ FRÅN ALKOHOL INNEBÄR ATT MAN INTE KAN LEVA LIVET OCH NJUTA AV DET.



2. Man mår antagligen bättre av att göra det man vill, inte sitta där och va jättechokladsugen (eller vad det kan vara) utan att ge efter.

FAST OM MAN EGENTLIGEN VILL DRA NED PÅ TEX GODIS SÅ MÅR MAN NOG BARA SÄMRE NÄR MAN GETT EFTER FÖR SUGET OCH ÄNNU EN GÅNG MISSLYCKATS MED ATT STÅ EMOT. OM MAN AVSTÅR HELT SÅ FÖRSVINNER SNART SUGET HELT.



3. Bättre och dricka lite mindre då, än att avstå helt.

FAST OM MAN HAR DRUCKIT NÅGRA ÖL SÅ ÄR DET SÅ OTROLIGT LÄTT ATT KOMMA ÖVER DEN DÄR GRÄNSEN DÄR MAN PLÖTSLIGT INTE ALLS FATTAR VARFÖR MAN EN GÅNG TYCKTE ATT MAN BORDE AVSTÅ HELT. SÅ DRICKER MAN LIKA MYCKET SOM MAN BRUKAR OCH SÅ ÅNGRAR MAN SIG MASSA EFTERÅT. SAMMA SOM MED GODIS, AVSTÅR MAN HELT SÅ FÖRSVINNER SUGET EFTER ETT TAG.

2009-02-10 @ 13:23:18
Postat av: Lisa ännu en gång

Och fan vad tråkigt att gå på en fest och planera att ha roligt, och så förstörs allt av att folk tjatar hål i huvudet på en om att man ska dricka.

2009-02-10 @ 13:27:16
Postat av: Räv

Jag tror, nej jag vet att Ida inte menade något illa. Och det var inte så att dom försökte övertala mig till något, mest lite frågvisa ^^

//J - alkoholfri since 2009-01-01

2009-02-10 @ 13:40:35
URL: http://fuchs.blogg.se/
Postat av: Lisa

Nä, jag tror inte heller att systeryster menade något illa, men jag tycker att ämnet är intressant och egentligen diskuterar jag nog mest allmänt fast jag använde Idas argument som exempel :-)

2009-02-10 @ 13:46:41
Postat av: Kaka

Jag har ett argument till:



Att ta lite choklad eller lite vin då och då är BRA för dig.



I och för sig så kan det ju vara så att man ändå inte gillar vin eller mörk choklad, så då spelar det ju ändå ingen roll.



Kul med diskussioner!

2009-02-10 @ 18:01:21
URL: http://simkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

hits