Kanske är det här med ”Om” lite i värsta laget på en blogg som bara, endast och helt uteslutande handlar om mina tankar och funderingar, men jag är ju inte den som är den, utan tycker att alla borde få en större bit Kaka. Så, mer Kaka åt alla:

Ida heter jag om du frågar familjen, Sudden heter jag om du frågar kompisar och kompisars föräldrar, Dutten heter jag om du frågar Sockerapas mormor. Jag är äldre än jag ser ut, och pratar ofta och gärna om hur det är ”nu när man inte är 20 längre”.

Jag är born and raised på Hammarö, men är nu iskall Karlstadsbo. Lever och frodas här med en karl och en liten Drutt som kom till världen i slutet av september 2011. Skriver i princip inget om Druttan här, men vill man läsa om henne så får man hojta till så får man troligtvis lösenordet till den låsta Druttbloggen.

Jag har varit fullärd bloggare i några år, men kan fortfarande publicera ogenomlästa, felstavade inlägg utan att blinka. Jag är dessutom en jävel på att vicka på näsan och strike an Elvisläpp. Jag gillar bearnaisesås, jordgubbar och doften av nyklippt gräs, men jag gillar varken clowner, tomtar eller senap.

När jag inte bloggar så pluggar jag till förskolelärare vid Karlstads Universitet, och när jag inte pluggar så dricker jag öl, breakedansar (alternativt discodansar) och sjunger Allsång, Lips eller karaoke. Alla ska vara med, hellre än bra, är parollen i mitt hem, och det brukar locka fram toner ur de mest inbitna, tystlåtna nördarna som hittat till min soffa!

Graviditet

Har ju inte skrivit något om graviditeten eller förlossningen här, så jag kan väl göra en snabb sammanfattning:

När fick du reda på att du var gravid? Början av februari
Var bebisen planerad? Nej
Mådde du illa mycket? I början, tills jag sov i Mattila, då va det plötsligt borta
Hur blev ditt hår? Ingen skillnad mer än att jag inte tappad något direkt
Hade du mycket halsbränna? Nej, ingenting
Grät du för ingenting? Nej
Var du känslig? Ya
Vad gillade du för mat? Inget särskilt, men sura godisar och coca cola var smaskens
När kände du bebisens första sparkar? Samma dag som ultraljudet, 26 april
Var du ofta orolig? Inte ofta, men jag nojjade då och då
När började du läcka bröstmjölk? När jag började amma
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Ja
Sparkade bebisen mycket? Oja
Fick du bristningar? Nej
Blödde du någongång? Nej
Levde du på som vanligt? Ja, förutom att jag inte drack alkohol eller åt brieost
Hur gammal var du när du blev gravid? 25
Hur tog dina föräldrar det? Jättebra
Hur tog din partner det? Han blev glad
Vart bodde du/ni? På Kronoparken och Herrhagen
Hur ofta gick du till mvc? Enligt basprogrammet
Hur många ultraljud gjorde du? Ett
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Önskade att jag skulle va helt öppnad när jag kom in, och klara det snabbt utan att spricka
Hur började din förlossning? Värkar, liknande kraftig mensvärk
Hur många timmar tog din förlossning? Från första värkkänslan till hon var ute - 5 timmar
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? Helt och hållet
Vilken smärtlindring tog du? Tre andetag i lustgasen, vilket varken gjorde till eller från
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 15 min
Blev det komplikationer? Nej
Fick du sy? Ja, 2 stygn
Vad tyckte du var jobbigast? Att ta mig från hemmet till förlossningen
Var du rädd för något? Nej, jag hann inte bli rädd
Skrek du? Ingen aning, säkert
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, Martin och 3 barnmorskor, varav en student (har jag för mig)
Hade du någon nära med dig? Ja, Martin stod bredvid hela tiden
Hur var vikt och längd? 3450g och 50 cm
Ögonfärg: Blå
Hårfärg: Ljusbrun
Ammade du? Ja
Ammar du nu? Ja
Hur gammal är bebisen nu? 8 veckor
Vad tyckte du om förlossningen? Var inte så farligt som jag trott, även om det sved som attan innan sista krystningen! Fy fan.
Vill du ha en till? Ja, minst en till
Planerar ni ett till? Nej, jag vill njuta av Tuva och bara ha henne att tänka på ett tag nu
När kommer andra barnet? Om några år
Hur är ert förhållande nu? Mitt och Tuvas? Mitt och Martins? Båda underbara!
Vilken vecka födde du i? 40+4, alltså 4 dagar efter BF.

Kommentarer

Postat av: Lisa

Kul lista! Jag hade för mig att hon var beräknad till 24:e, men då hade det ju blivit 5 dagar över tiden :)

2011-11-25 @ 18:38:48
Postat av: sofia

Ja de sa ju att det var något magisk över Mattila! :)

2011-11-26 @ 16:28:16
URL: http://fialialejjj.blogg.se/
Postat av: Ida

Lisa: Hm, ja då har jag skrivit fel då kankse. Minns inte hur man räknar :P



Sofia: Ja! Haha, så stört!

2011-11-27 @ 10:32:19
URL: http://simkaka.blogg.se/
Postat av: Evy

VA?! fick du sy??(läste listan og) varför fick du sy? :S undrar sprack det upp nånstans eller va?.. du ida.. ärligt talat.. i framtiden hoppas ja det inte gör nåt om ja lånar å kopierar av denna listan den dagen ja skaffar hö hö.. xD

2011-11-29 @ 22:20:16
URL: http://mybloggnotyours.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

hits