Kanske är det här med ”Om” lite i värsta laget på en blogg som bara, endast och helt uteslutande handlar om mina tankar och funderingar, men jag är ju inte den som är den, utan tycker att alla borde få en större bit Kaka. Så, mer Kaka åt alla:

Ida heter jag om du frågar familjen, Sudden heter jag om du frågar kompisar och kompisars föräldrar, Dutten heter jag om du frågar Sockerapas mormor. Jag är äldre än jag ser ut, och pratar ofta och gärna om hur det är ”nu när man inte är 20 längre”.

Jag är born and raised på Hammarö, men är nu iskall Karlstadsbo. Lever och frodas här med en karl och en liten Drutt som kom till världen i slutet av september 2011. Skriver i princip inget om Druttan här, men vill man läsa om henne så får man hojta till så får man troligtvis lösenordet till den låsta Druttbloggen.

Jag har varit fullärd bloggare i några år, men kan fortfarande publicera ogenomlästa, felstavade inlägg utan att blinka. Jag är dessutom en jävel på att vicka på näsan och strike an Elvisläpp. Jag gillar bearnaisesås, jordgubbar och doften av nyklippt gräs, men jag gillar varken clowner, tomtar eller senap.

När jag inte bloggar så pluggar jag till förskolelärare vid Karlstads Universitet, och när jag inte pluggar så dricker jag öl, breakedansar (alternativt discodansar) och sjunger Allsång, Lips eller karaoke. Alla ska vara med, hellre än bra, är parollen i mitt hem, och det brukar locka fram toner ur de mest inbitna, tystlåtna nördarna som hittat till min soffa!

Huskoll

På måndag den 2 juli åkte vi på inte mindre än två husvisningar. Den första var på Abborrvägen och huset kändes åtminstone innan som ett drömhus. Var nästan identiskt med huset som en av mina barndomskompisar bodde i!
 
 
Det var stort och fint, nästan för stort, 6 rum och kök. Men fint iordninggjort, härligt uterum, trädäck, lagom stor gård, visserligen hörntomt och tätt mellan husen. Men i papprena om huset stod det att det kanske kunde finnas mögel på vinden, och eftersom det inte fanns golv där så skulle husköparen själv få ordna detta. Så vi kände att det blir lite som att köpa grisen i säcken, chansa på om det finns mögel eller inte? Vi blev lite skeptiska, och backade ur.
 
Som en parantes så var vi ute på lördagen 7 juli, och då sprang Martin på mäklaren till just det här huset. Han var lite dimmig i blicken och kanske inte helt oberusad, när de pratade, och han sa att det inte finns mögel i huset, och han berättade till och med att han själv varit uppe på vinden, eftersom det givetvis finns golv där. Hmm?
 
--
Det andra huset låg på Lövnäs och kändes najs när vi kollade på internet. Det hade bastu och en fin gård. Men när vi kom dit så kändes det inte lika roligt. Det kändes som det behövde göras saker i alla rum; fula tapeter, fula golv osv. Ja, inte så att det var panik att göras om, men liksom fult. Det huset fick dessutom bud på sig direkt och det blev för dyrt för oss.Skulle vi köpt det hade vi varit tvungna att gå ner i pris så vi kunnat renovera.
--
 
12 juli var vi på ännu en husvisning. Det huset var egetnligen för dyrt, men vi tänkte göra en chansing. Huset var fint i ordninggjort, och det enda dåliga, eller det sämre med det var att uteplatsen var vänd åt fel, det var morgonsol (fast det var eftermiddagssol också). Ja, sen var väl trädgården i lite liten också kanske. Vi tänkte att om ingen lägger bud så kan vi skambuda lite och se hur det går.
 
Dessvärre fick de in alldeles för höga bud, och vi fick dra oss ur direkt.
 
Nästa visning är 24e!

Kommentarer

Postat av: Lisa

Tänk på att ni alltid kan lägga bud och om ni vinner budgivningen så skriver ni kontrakt med en klausul att ni har rätt att dra er ur efter besiktning. Det gjorde vi.

På så vis är huset garanterat ert eftersom kontrakt är skrivet, men om besiktningen visar att det finns något fel ni inte kan acceptera/som blir för dyrt så har ni all rätt att inte köpa huset. Kostnaden för besiktning får man iofs ändå, men om det är drömhuset i övrigt så kanske det är värt det...

Svar: Jaha, det visste jag inte! Bra och veta om det kommer fler sådana situationer. Segelv 42 är till salu nu, så fint läge/hus, men för dyrt! Minns du om ngn av våra kompisar bodde där? Det är ju det huset högst upp på segelvägen, i hörnet vid lekparken. Typ bredvid Sundbäcks.
Sudden

2012-07-17 @ 08:46:59
Postat av: Linda S

Vi ska på samma visning den 24:e :)

Svar: Men fyller inte du år då?! :)
Sudden

2012-07-18 @ 08:40:47
Postat av: Lisa

Nr 42, det är ju där Martina bodde! Tror att hennes föräldrar bor kvar, så det är väl de som säljer då.

Jag gillar inte riktigt den typen av hus, främst för det där utrymmet som är precis när man kommer upp för trappan. Det är liksom bara yta man betalar för, men man kan sällan göra något vettigt av den. De flesta ställer väl någon soffa där, men hur ofta sitter man där? Säger jag som har världens mest onödiga yta mellan kök och vardagsrum :)

Svar: Nja jag gillar mer den sorten som Marica bodde i, med koja under trappen! :D Men där är det också yta precis när man kommer upp. Kanske om barnrummet/rummen är små så kan man ha rithörna eller något där... för som sagt, hur ofta sitter man i en soffa där? Samma som på Ålkärrsvägen, där var det ett jätterum på övervåningen där familjen ställt soffa och TV, men på nedervåningen var det också ett vardagsrum. Vet inte hur ofta man egentligen behöver två.. eller så gör man det när barnen blivit lite större :P
Sudden

2012-07-18 @ 10:10:58
Postat av: Evy

aha ok.. ja jo förstår ju det.. visst ja har ju fuskat ibland om man fikat eller så men nån eller om man dratt ut å festat å dricker massa sprit MEN det finns ju annars(om man vill ta sig fika eller så) bröd, bullar eller muffins att baka på gi med recept för det, ja har själv funnit det å ska baka gi bröd framöver ä äen muffins å sånt! då känner man inte lika dåligt samvete just på DET sättet för det! de bullar ja en gång baka som var nyttiga gi bullar. det var kanel bullar å dom var super goda :D

2012-07-28 @ 13:33:11
URL: http://mybloggnotyours.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

hits